جدیدترین داروی درمان پارکینسون (۳ داروی جدید)

جدیدترین داروی درمان پارکینسون (۳ داروی جدید)

تا اول ژانویه ۲۰۲۴، جدیدترین داروی درمان پارکینسون، داروی IkT-148009 (risvodetinib) است که توسط شرکت Inhibikase Therapeutics تولید می‌شود. این دارو از طریق مهار پروتئین کیناز Abl عمل می‌کند و از بین رفتن نورون‌های ترشح کننده دوپامین در مغز را با بازگرداندن مکانیسم‌های محافظت‌کننده عصبی متوقف و معکوس می‌کند.

این دارو در حال حاضر در فاز ۳ مطالعات بالینی قرار دارد و نتایج حاصل از این مطالعات نشان داده است که IkT-148009 در کنترل علائم پارکینسون در مراحل اولیه و پیشرفته این بیماری موثر است.

از دیگر داروهای جدیدی که در حال حاضر در مراحل توسعه بالینی برای درمان پارکینسون قرار دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • AN-1792 (by Anavex Life Sciences): این دارو از طریق تحریک گیرنده‌های NMDA عمل می‌کند و می‌تواند به بهبود عملکرد نورون‌های آسیب دیده کمک کند.
  • GSK-377800 (by GlaxoSmithKline): این دارو از طریق مهار آنزیم GSK-3β عمل می‌کند و می‌تواند از مرگ نورون‌ها جلوگیری کند.
  • BI 480101 (by Biogen): این دارو از طریق افزایش تولید دوپامین عمل می‌کند.

در حال حاضر، داروی لوودوپا (levodopa) موثرترین دارو برای درمان پارکینسون است. با این حال، مصرف طولانی مدت این دارو می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی جدی مانند دیسکینزیا (حرکات غیرارادی) شود.

داروهای جدیدی که در حال حاضر در حال توسعه هستند، امید می‌دهند که بتوانند به کنترل علائم پارکینسون در کنار کاهش عوارض جانبی داروهای موجود کمک کنند.

بیشتر بدانید!  دکتر امیر حیدریان تورنتو: دندانپزشکی با تجربه و متخصص در کانادا و ایران