هر آنچه باید درباره بیمه باربری بدانید

هر آنچه باید درباره بیمه باربری بدانید

بیمه باربری خدمتی است که برای کاهش آسیب‌های احتمالی، هنگام حمل و نقل کالاها کاربرد دارد. این سرویس برای خسارت هایی که هر لحظه ممکن است برای افراد و وسیله های در حال انتقال رخ دهد، مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه بیشتر با مزایا و ویژگی هایی که خدمت مذکور به افراد و شرکت های حمل بار ارائه می کند، صحبت خواهیم کرد.

بیمه باربری چیست؟

بیمه مربوط به باربری را می توان نوعی قرارداد تعریف کرد که ما بین شرکت حمل و نقل و صاحب کالا، برقرار می شود. با عقد چنین قراردادی، کسی که صاحب کالا یا یک وسیله است، می تواند اطمینان حاصل کند که در صورت وارد شدن خسارت به اموالش، شرکتی وجود دارد که مسئولیت آن را گردن بگیرد.

در واقع روند بیمه کردن وسیله ها به این ترتیب است که افراد صاحب وسیله مانند صاحبان ماشین های باربری ، مقدار مشخصی پول به شرکت های حمل بار پرداخت می کنند و در مقابل، این ضمانت نامه را از آنها دریافت می کنند که کالای آنها، به سلامت به مقصد می رسد.

معرفی اصطلاحات رایج در مورد بیمه حمل و نقل

حال که کمی با تعریف این بیمه آشنا شدید، نوبت به بررسی اصطلاحاتی می رسد که یادگیری آنها، به درک مطلب بیشتر منجر می شود:

  • بیمه اتکایی: اگر یک شرکت بیمه، بخشی از تعهدها و وظایفی که آنها را پذیرفته، به شرکت دیگری محول کند، می توان گفت که از مزیت های بیمه اتکایی استفاده کرده است.
  • بارنامه: به مجموعه ای از اوراق بهادری که شرکت بیمه و حمل و نقل دریافت می کند و اطلاعات آنها شامل نام، آدرس گیرنده و فرستنده کالا، مشخصات، تعداد و وزن کالا می شود، بارنامه می گویند.
  • Total Loss: این بیمه، تا زمانی که بار مورد نظر به ورودی کشور مقصد می رسد اعتبار دارد.
  • واقعی: زمانی که یک کالا بر اثر سانحه از بین می رود، از اصطلاح واقعی استفاده می کنند.
  • فرضی: گاهی پیش می آید که هزینه تعمیر و اصلاح کالا، از ارزش خود محصول، بیشتر می شود. در چنین شرایطی بیمه گر برای پرداخت غرامت، داوطلب خواهد شد.
  • پارتشیپمنت: این اصطلاح یعنی بیمه باربری، کالا را طی چند مرحله تا مقصد منتقل می کند.
  • ترانشیپمنت: زمانی که حین حمل بار، از وسایل نقلیه مختلف مثل کشتی و هواپیما استفاده کنند، اصطلاح ترانشیپمنت را به کار می برند.
  • FOB: بر اساس قوانین بین المللی، FOB اصطلاحی است که تا زمان تحویل روی عرشه به کار می رود. در این روش، فروشنده هزینه های کالا را تا محل حمل اصلی پرداخت می کند.
  • Cross Stuffing: زمانی که بار را از یک کانتینر تخلیه و به کانتینر دیگر بارگیری می کنند، اصطلاح Cross Stuffing به کار برده می شود.
  • باراتری: در مباحث مربوط به بیمه کالاها، اگر یک عمل عمدی یا سهوی توسط فرمانده کشتی، ملوان و کارکنان رخ دهد و موجب وارد شدن خسارت به بار شود، به آن باراتری می گویند.
بیشتر بدانید!  قرارداد هوشمند در بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟

بیمه باربری در چه انواعی وجود دارد؟

بیمه های باربری را بر اساس محدوده جغرافیایی، نوع حمل و پوشش تقسیم بندی می کنند که هر کدام از آنها، دارای زیر مجموعه های مختص به خود هستند. در ادامه با آنها آشنا می شوید.

 

تقسیم بندی بیمه های باربری طبق محدوده جغرافیایی

اگر بخواهیم بیمه های باربری را بر اساس محدوده جفرافیایی دسته بندی کنیم، به مواردی که آنها را لیست کرده ایم می رسیم:

  • وارداتی: کسب و کارهایی که قصد وارد کردن محصولات خارجی به کشور و فروششان را دارند، باید از بیمه حمل و نقل وارداتی استفاده کنند.
  • صادراتی: بیمه نامه صادراتی، مخصوص زمان هایی است که قصد صادر کردن محصولات ایرانی را به خارج از کشور داشته باشند.
  • ترانزیت: در صورتی که کشور ایران در مسیر حمل و نقل یک بار قرار داشته باشد و هیچ ارتباطی میان ایران و مبدا و مقصد کالا تعریف نشود، از بیمه حمل بار ترانزیت استفاده خواهد شد.
  • داخلی: بیمه نامه داخلی مربوط به حمل بار در سطح کشور می شود و ربطی به خارج از مرزهای ایران ندارد. این بیمه خود به ۳ نوع عمومی، پوشش باز و ساده تقسیم بندی می شود.

چگونه بیمه باربری را بر اساس پوشش تقسیم بندی می کنند؟

شرح بیمه های باربری بر اساس پوشش، مربوط به این موضوع می شود که اگر خسارتی به کالا وارد شد، بیمه تا چه اندازه، هزینه های آن را پوشش خواهد داد؟

دقت داشته باشید که هر چه پوشش یک بیمه کمتر باشد، هزینه های آن ارزان تر می شود و این مسئله، به اجماع روی میزان امنیت کالا تاثیرگذار خواهد بود.

بیشتر بدانید!  پیمانکاری شبکه های انتقال آب و فاضلاب

از مهم ترین شرایط و گلوزهایی که برای تقسیم بندی بیمه باربری بر اساس پوشش وجود دارد، می توان به عدم تحویل، کلوز C، کلوز B، کلوز A و در نهایت بیمه بار وانت اشاره کرد.

البته باید اضافه کرد که یک نوع بیمه حمل و نقل دیگر بر اساس پوشش وجود دارد که به آن، پوشش داخلی می گویند. در این بیمه نامه به تمام اتفاق هایی که ممکن است در کشور رخ دهند، رسیدگی می شود.

معرفی تقسیم بندی بیمه حمل و نقل، بر اساس نوع حمل

حمل باز یا از طریق روش های هوایی ممکن است یا زمینی. در این راستا، حمل و نقل زمینی خود به ۳ قسمت دریایی، زمینی و ریلی دسته بندی می شود.

در بیمه نامه های هوایی، بیمه گر موظف است تا خسارت های وارد شده به کالاها را جبران کند. بیمه های هوایی به ازای هر یک کیلوگرم بار، تا سقف ۲۰ دلار هزینه از افراد دریافت می کنند.

همچنین باید اضافه کرد که در بیمه های زمینی نیز، بیمه گر متعهد می شود که خسارت های وارد شده به کالاها را جبران کند. این بیمه باربری به ۳ صورت ساده، قراردادی و مسئولیت متصدیان حمل بار وجود دارد.

یکی از خدماتی که برای تضمین سالم رسیدن کالا تعریف شده و همه افراد و کسب و کارها از آن استفاده می کنند، بیمه باربری نام دارد. این بیمه در انواع مختلفی تعریف می شود تا بتواند تمام نیازهای مردم رو پوشش دهد. از مهم ترین بیمه های حمل و نقل می توان محدوده جغرافیایی، میزان پوشش و نوع حمل را نام برد. باید اضافه کنیم که استفاده از خدمات بیمه باعث می شود که در صورت وارد شدن خسارت به کالاها، امکان پیگیری و جبران آسیب های تحمیل شده، وجود داشته باشد.

بیشتر بدانید!  معامله مارجین چیست و چگونه عمل میکند؟