ترخیص کار گمرک کیست؟

ترخیص کار گمرک کیست؟

ترخیص کالاها از گمرک از زمان‌های گذشته تا امروز مسئله پیچیده‌ای بوده و هست. در واقع این کار دارای مراحل زیادی است که هم از نظر وقت و هم از نظر مالی رسیدگی زیادی می‌خواهد. به دنبال این موضوع اکثر افراد در انجام مراحل این کار با مشکل روبه رو شده و به اصلاح وسط کار گیر می‌کنند. از این رو شرکت‌هایی تاسیس شده‌اند که به امور گمرکی رسیدگی کرده و افرادی را برای انجام اینکار تعلیم می‌دهند. به این افراد ترخیص کار گمرک گفته می‌شود. شاید شما هم با اصطلاح ترخیص کار آشنا باشید و برایتان سوال پیش آمده باشد که این فرد کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ برای پاسخ به این سوال قصد داریم در ادامه با شما صحبت کنیم.

ترخیص کار گمرک کیست؟

 

ترخیص کار گمرک کیست؟

برخی ترخیص کار گمرک را با نام حق العملکار گمرک می‌شناسند. در واقع این سمت عنوان‌های مختلفی دارد و با نام‌های متفاوتی در بین مردم شناخته می‌شود. خوب حالا این ترخیص کار کیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟ ترخیص کار شخصیتی است حقیقی یا حقوقی که از جانب صاحب کالا وکالت می‌گیرد تا کالای وارداتی آن را از گمرک خارج کند. به عبارتی می‌توان گفت ترخیص کار گمرک وکیل صاحب بار در زمینه ترخیص کالاهای آن از گمرک است.

درنتیجه با مواردی که گفته شد می‌توان گفت وظیفه اصلی این شخصیت ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک است. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید اینست که ترخیص کار برای انجام این فرایند به مدارک و اسنادی زیادی نیاز دارد و نیاز است این فرد اطلاعات کامل درباره الزامات قانونی این مسیر بدانید تا بتواند فرایند ترخیص کالا از گمرک را به شکل اصولی و کاملا قانونی انجام دهد.

همچنین لازم است ترخیص کار از دانش و تجربه کافی در زمینه ترخیص کالا برخوردار باشد تا بتواند علاوه بر انجام هرچه بهتر فرایند ترخیص، در کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان انجام این فرایند به صاحب بار کمک کند. درنتیجه باید حتما از یک فرد متخصص در این حرفه کمک بگیرید تا جدا از ترخیص شدن کالا، در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کرده باشید.

بیشتر بدانید!  چگونه از تبلیغات پولی برای کاهش هزینه‌های بازاریابی استفاده کنید؟

وظایف ترخیص کار گمرک

همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم ترخیص کالا از گمرک دارای مراحل پیچیده‌ای است که اگر با آنها آشنایی نداشته باشید مشکلات مختلفی پیش رویتان قرار می‌گیرند. برای جلوگیری از پیش آمدن این مشکلات شما به یک ترخیص کار گمرک نیاز پیدا می‌کنید. این ترخیص کار از آنجایی که با تمام مراحل ترخیص آشنایی داشته و این روند را به خوبی می‌شناسد در کمترین زمان ممکن کالاهای شما را وارد می‌کند. در ادامه قصد داریم شما را با مهم‌ترین وظایف ترخیص کار گمرک آشنا کنیم.

 

  • ترخیص کار با هماهنگی صاحب بار، قبل از ورود آن به گمرک تمام مراحل قانونی و زمانبر مثل دریافت مجوزهای لازم را انجام می‌دهد تا زمان ورود کالا به گمرک در کمترین زمان بتوان آن را ترخیص کرد. این مورد بخصوص برای افرادی که محصولات غذایی و دارویی وارد می‌کنند اهمیت زیادی دارد و مانع از فاسد شدن آنها می‌شود.
  • لازم است بدانید هیچ کالایی قبل از اخذ مجوز ثبت سفارش نمی‌تواند وارد کشور شود. به دنبال این موضوع ترخیص کار به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای دریافت مجوز اقدام‌های لازم را انجام داده و مجوز ورود کالا به کشور را دریافت می‌کند.
  • از آنجایی که ترخیص کار با قانون و مقررات واردات کالا و ترخیص آن از گمرک به خوبی آشنایی دارد، می‌تواند به آسانی با پرداخت هزینه‌‌های کم مراحل لازم را برای ترخیص انجام دهد. در صورتی که برای ترخیص کالا از این افراد کمک نگرفته و خود هم اطلاعات کافی نداشته باشید، ممکن است هزینه‌های بسیار بالایی را در انجام مراحل متحمل شوید.
  • لازم است بدانید واردات و ترخیص انواع کالا با یک دیگر فرق می‌کند و هر کالا نیازمند دریافت مجوزهای خاص خود می‌باشد. حال ممکن است صاحب کالا با این موارد آشنایی نداشته و فرایند ترخیص مدت زمان زیادی طول بکشد. به دنبال این موضوع کمک گرفتن از یک ترخیص کار کالا باعث می‌شود تا تمام مجوزها در زمان درست دریافت شده و کالا در کوتاه‌ترین زمان ترخیص شود.
بیشتر بدانید!  دلار مجازی چطور ساخته شد؟ تاریخچه ارز دیجیتال تتر

مراحل کار ترخیص کار کالا از گمرک

تمام کالاهای خارجی پس از خرید از راه‌های مختلف مثل راه‌های هوایی، زمینی یا دریایی به کشور وارد شده و در انبار گمرک نگهداری می‌شوند. پس از ورود کالا به گمرک کار ترخیص کالا شروع شده و باید مراحل لازم را برای ترخیص کالا از گمرک انجام دهد. برای اینکار ترخیص کار ابتدا تمام مدارک لازم را از صاحب کالا دریافت کرده و پس از آن برای دریافت مجوزهای لازم اقدام می‌کند. قبل‌تر به این موضوع اشاره کردیم که ترخیص کار می‌تواند با دریافت مدارک قبل از ورود کالا به گمرک مجوزهای لازم برای ترخیص آن را دریافت کند و باعث کاهش زمان پروسه ترخیص شود.

پس از دریافت مجوز باید به گمرک مراجعه کرده و قبض انبار را دریافت کند. در این مرحله برای دریافت این قبض و ترخیص کالا معمولا با هزینه‌هایی روبه رو می‌شوید که با توجه به نوع کالا این هزینه‌ها مخلتف هستند. بسیاری از مراحل ذکر شده را می‌توان به شکل مجازی انجام داد. پس از اینکه تمام مراحل گفته شده انجام شد و هزینه‌های مربوطه پرداخت شد کالا از گمرک ترخیص می‌شود.

چرا باید در فرایند ترخیص کالا از گمرک از فرد ترخیص کار کمک بگیریم؟

 

در ترخیص کالا از گمرک مجموعه‌ای نکات و قوانین وجود دارند که بدون رعایت و شناخت این نکات قطعا در مراحل پیچیده ترخیص با مشکلاتی روبه رو خواهیم شد و در نتیجه فرایند ترخیص کالا از گمرک تبدیل به یک فرایند سخت و طاقت فرسا خواهد شد. با این حساب برای اینکه با چنین مشکلی مواجه نشوید بهترین کار مراجعه به یک ترخیص کار گمرک و سپردن مراحل ترخیص به آن است تا بتوان این پروسه را بدون مشکل به پایان رساند.

بیشتر بدانید!  تاريخچه چسب های صنعتی

به خاطر داشته باشید که نداشتن تجربه و دانش کافی در زمینه ترخیص کالاها از گمرک می‌تواند باعث طولانی شدن این فرایند و ایجاد هزینه‌های اضافی شود. زیرا در این صورت باید کالاهای شما مدت زمان بیشتری در انبار بماند و هزینه بیشتری هم در خصوص نگهداری از آنها باید در انبار گمرک پرداخت کنید.

حال فکر کنید این کالاها مواد غذایی و دارویی باشند که خیلی زود فاسد می‌شوند! در این صورت ضررهای مالی بسیار زیادی برایتان به وجود می‌آید. اینجاست که نقش و اهمیت کمک گرفتن از ترخیص کار گمرک بیشتر به چشم می‌آید.

یکی از شرکت‌هایی که در زمینه ترخیص انواع کالاها فعالیت دارد و می‌تواند به شما کمک کند شرکت گزدرازی است. این شرکت با چندین سال سابقه در زمینه ترخیص انواع کالاها از گمرک توانسته به یکی از شرکت‌های معتبر در این زمینه تبدیل شود. اگر در زمینه ترخیص کالا از گمرک و یا دیگر امور بازرگانی به کمک نیاز پیدا کردید پیشنهاد می‌کنیم این شرکت را در اولیت‌های خود قرار دهید.

سخن آخر

در این مقاله شما را با ترخیص کار گمرک و شیوه کار آن آشنا کردیم. توصیه می‌کنیم برای انجام فرایند ترخیص حتما از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید تا دچار خسارت نشوید و بتوانید در کمترین زمان ممکن کالای خود را تحویل بگیرید. باتشکر از همراهی شما.