همه چیز درباره دریل چکشی

همه چیز درباره دریل چکشی

شاید برایتان این سوال ایجاد شده باشد که اساسا تفاوت میان دریل چکشی  و دریل معمولی در چیست؟

باید در ابتدا بگوییم که هردو این ابزار برقی برای سوراخ کاری سطوح مختلف استفاده می شوند ولی از لحاظ ساختار فنی دارای تفاوت‌های اساسی باهم هستند.

با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر در مورد این تفاوت ها و ساختارا آگاه شوید.

در میان تنوع جالب دریل ها، دریل چکشی یکی از این انواع است که علاوه بر اینکه قابلیت ایجاد سوراخ در سطح دارد، می تواند درحالت چکشی خود، با حرکت ضربه‌ای قدرت بیشتری اعمال کند. این قابلیت باعث شده است که دریل چکشی برای سوراخکاری در سطوح سختی که دریل‌های معمولی توانایی انجان آن را ندارند، مناسب باشد.

یک دریل چکشی مکانیزم چرخش مته همراه با عمل چکشی دارد که می تواند به سرعت بتن را حفاری ‌کند. شما با یک دریل چکشی می توانید سوراخ‌های بتنی را تا چهار برابر سریعتر از یک دریل معمولی ایجاد کنید.

در ادامه با تفصیل بیشتری موارد کاربرد دریل چکشی را توضیح میدهیم:

سوراخکاری سطوح بتنی با دریل چکشی

استفاده از دریل های معمولی برای بتن که یکی از سخت‌ترین اجسام است اگر چه ممکن است اما چالش برانگیز نیز هست زیرا ممکن است مشکلاتی همچون آسیب دیدن مته و داغ شدن بیش از حد موتور ابزار شما را در پی داشته باشد که قطعا نتیجه خوبی نخواهد داشت. در مقابل با استفاده از یک دریل چکشی قدرتمند بسادگی این کار انجام خواهد شد.

دریل چکشی

سوراخکاری سطوح آجری با دریل چکشی

آجر یکی از مصالح و سطوحی است که بسیار پیش می آید که نیاز به سوراخکای در آن باشد.این کار را دریل چکشی ساده خواهد.

سوراخکاری سطوح فلزی با دریل چکشی

ممکن است شما نیاز به ایجاد سوراخ در سطحی فلزی داشته باشید در این حالت با وجود اینکه دریل چکشی  قابل استفاده است اما توصیه می شود که از حالت ساده آن استفاده گردد زیرا در حالت چکشی  احتمال لیز خوردن مته روی سطح فلز وجود دارد  و کار را سخت و یا سوراخ را نا دقیق  می کند.

بیشتر بدانید!  بهترین سالن زیبایی و آرایشگاه زنانه در تهران

سوراخکاری سطوح سرامیکی با دریل چکشی

برای جدا کردن سرامیک از جایی که نصب شده و تخریب سطوح سرامیکی دریل های چکشی گزینه های خوبی هستند اما برای سوراخکاری سطح سرامیک اصلا دریل چکشی توصیه نمی شود زیرا این سطوح بسیار حساس هستند و به راحتی در حالت چکشی  میشکنند . به همین جهت برای سوراخکاری سطوح سرامیکی حالت ساده دریل کارآمدی بهتری دارد.

سوراخکاری سطوح سنگی با دریل چکشی

یکی از سطوح سختی که سوراخکاری آن گاها ناممکن به نظر میرسد،سطوح سنگی است. دریل چکشی با قابلیت بالایی که دارد این کار را ممکن می‌سازد. با کمک دریل چکشی می‌توان تخته سنگ ها را  قطعه قطعه کرد. لازم به تذکر است که از دریل های چکشی نباید برای کار با سنگ مرمر و گرانیت استفاده شود. زیرا باعث به ترک خوردن سطح سنگ خواهد شد.

دریل های چکشی قابلیت پیچ کاری نیز دارند مانند پیچ های خودکار چوب و MDF. اگر شما رابط های مناسب در درسترس داشته باشید می توانید با استفاده از  تبدیل بوکس از دریل چکشی به جای آچار بکس استفاده کنید.

دریل چکشی

اجزای دریل چشکی

موتور:

موتور همان قلب و مهم‌ترین بخش هر ابزار برقی است است که تعیین کننده و معرف میزان قدرتآن ابزار است.. این موتور است که قابلیت چند منظوره بودن ابزار را فراهم می کند و کارهای سوراخ کاری، سوراخ کاری چکشی، باز و بستن را در دریل انجام دهد.

قدرت ابزارهای برقی مانند دریل چکشی با وات نشان داده می‌شود وهر چه این عدد افزایش یابد، آن ابزارقوی تر می‌شود.

دو ویژگی برجسته دیگر موتور ابزارهای برقی برای کاربران حرفه ای حداکثر سرعت آزاد (دور در دقیقه) و حداکثر نرخ ضربه (ضربه در دقیقه) است. کاربران حرفه ای به انرژی ضربه های دریل چکشی نیز توجه می کنند (انرژی مورد نیاز برای شکستن یک ماده در شرایط استاندارد).

بیشتر بدانید!  راهنمای خرید تی‌شرت مارک دار اصل زنانه

موتورهای دریل های چکشی با منابع تغذیه متفاوتی کارمی کنند همچون پنوماتیک،برق و باتری(دریل چکشی شارژی) که در این بین دریل های برقی و بادی از قدرت بیشتری برخوردارند و دریل های چکشی برقی بالاترین محبوبیت را دارند.

بدنه:

شاید به جرات بتوان گفت که بدنه دریل هم به اندازه موتور مهم است، بدنه دیل چکشی باید سبک ومستحکم باشد، تا هم کار با آن باعث خستگی زودهنگام کاربر نشود و هم در مقابل حالت چکشی و قدرت موتور دچار ترک و شکستگی نگردد.

سه نظام:

سه نظام قطعه از دریل است که مته را در خود نگه می دارد .طور کلی سه نظام های موجود در بازار در دو دسته آچار خور و اتوماتیک تقسیم‌بندی می‌شوند. نوع اتوماتیک  مناسب ی کارهای خانگی و سبک است . سه نظام آچاری برای مصارف کارگاهی و صنعتی مناسب ترهستند. ظرفیت سه نظام نشانگر بزرگترین سایز مته ای است که می توان در سه نظام قرار داد و به میلیمتر اندازه گیری می شود.

شاسی کلید:

شاسی کلید روی دریل چکشی برای خاموش و روشن کردن دستگاه بکار برده می شود.

کلید‌ها:

کلید های انتخاب حالت، به شما امکان تغییر حالت دریل از ساده به چکشی و برعکس را میدهد.

کلید دیمرکه روی برخی مدل های دریل ها تعبیه شده است امکان تغییر سرعت چرخش مته را به کاربر می دهد.

کلید قفل کن به شما کمک می کند روی سرعتی که انتخاب کرده اید ثابت بمانید.

کلید ضد غبار آپشنی است که برخی برنده در در محصولات خود نصب نموده اند تا از نفوذ گرد غبار به درون موتور و آسیب به آن ها جلوگیری شود.

بیشتر بدانید!  چگونه از ایمیل مارکتینگ برای تبلیغات آنلاین استفاده کنید؟

متعلقات دریل چکشی:

در جعبه های دریل ها معمولی یکسری ابزارو متعلقات برای راحتی کار همراه با محصول خریداری شده قرار داده می شود که بعضی از آنها تقریبا درهمه برندها یکسان است. مانند دفتر چه راهنما که کاربر را در استفاده درست از دریل راهنمایی می کند.

بسیاری از دریل ها در کیفی ضد ضربه ای که اصطلاحا کیف‌های BMCنامیده می شوند به بازار عرضه می شوند. که نگهداری و حمل و نقل محصول را راحتر می کند.

دسته های کمکی  تقریبا در کنار کلیه دریل های چکشی وجود دارد تا کار با آن را راحتر کند و از لرزش های حین کار کم نماید.

بسته به اینکه سه نظام دریل چکشی که خریداری می کنید آچاری یا اتوماتیک است ،در بسته بندی دریل آچار سه نظام قرار داده می شود

ممکن است در برخی مدل های دریل چکشی در بسته بندی  آن چند مدل مته برای خریدار قرار داده شده باشد.

برای تنظیم عمق سوراخکاری یک خط کش عمق سنجبرای دریل ها در نظر گرفته شده است.

سوراخکاری دیوار با دریل چکشی

اینکه شما چه دریل چکشی و با چه امکاناتی خریداری کنید کاملا به نیاز های شما و کاری که می خواهید انجام دهید بستگی دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی رایگان با کارشناسان فروشگاه اینترنتی ابزار مبزارام تماس بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید و دریل مورد نیاز خود را با تخفیفات ویزه و قیمتی مناسب خریداری نمایید.

امیدواریم این مقاله سهمی در آگاهی شما عزیزان ایفا کرده باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)